Pokiaľ ide o 9. ročník, testy KOMPARO sa zámerne veľmi podobajú na Testovanie 9 – testujú rovnaké učivo, obsahujú rovnaké typy otázok, žiaci majú na ich vypracovanie povolené rovnaké pomôcky.
V ostatných ročníkoch (4., 6., 8.) sa testy KOMPARO od testov Testovania 9 líšia vo viacerých aspektoch:
KOMPARO 4 sme upravili tak, aby mohlo žiakom slúžiť ako istá príprava na Testovanie 5. Testy z matematiky a zo slovenského jazyka a literatúry v KOMPARE 4 sú “polovičnými verziami” príslušných testov v Testovaní 5, pričom typ a formát otázok je rovnaký.
Všade vo svete tvoria časť testov pri veľkoplošných testovaniach uzavreté otázky. Dôvod je časový a finančný – hodnotenie otvorených otázok je v porovnaní s hodnotením uzavretých otázok veľmi pomalé a drahé. Keby testy obsahovali iba otvorené otázky, musel by byť účastnícky poplatok niekoľkonásobne vyšší a školy by čakali na výsledky niekoľko mesiacov. Bolo by to však zbytočné, pretože starostlivo vybrané a správne sformulované uzavreté otázky sú tiež dobrým indikátorom úrovne zvládnutia učiva.
Testy tvoria špeciálne zaškolení odborní pracovníci spoločnosti EXAM testing. Otázky a úlohy do testov vopred pilotujeme a pred použitím prechádzajú dôkladnou viacnásobnou externou oponentúrou, ktorú robia skúsení učitelia z praxe.
Pri každej testovej otázke sa žiak dozvie správnu odpoveď a počet bodov za svoju odpoveď. Ďalej sa dozvie, aká bola jeho celková úspešnosť v teste (pre každý predmet osobitne) a aký je jeho výsledok v porovnaní s výsledkami iných testovaných žiakov – v rámci celej SR, v rámci žiakov s rovnakou známkou a v rámci žiakov s rovnakými všeobecnými študijnými predpokladmi.
Ide o dva nezávislé projekty.
Výsledok žiaka v teste odráža úroveň jeho vedomostí z daného predmetu. Nehovorí však nič o tom, či je tento výsledok na hranici jeho možností (s jeho kognitívnou výbavou), alebo či by jeho výsledky mohli byť lepšie, keby sa mu dostalo kvalitnejšieho vzdelávania. Porovnanie výsledkov žiaka v predmetových testoch s jeho výsledkami v teste VŠP môže do istej miery dať odpoveď na túto otázku.
Znalosť VŠP žiakov umožňuje objektívnejšie porovnávať výsledky práce škôl. Školy nezačínajú na jednej štartovacej čiare, a to ani z hľadiska úrovne vedomostí žiakov v konkrétnych predmetoch, ani z hľadiska ich VŠP.
Organizátorom projektu KOMPARO je spoločnosť EXAM testing. Zúročuje v ňom svoje 25-ročné skúsenosti s testovaním žiakov, ktoré nadobudla a preukázala pri úspešnom realizovaní mnohých veľkých projektov v oblasti merania výsledkov vzdelávania. EXAM pôsobí v slovenskom školstve od roku 1994 a je dlhodobo lídrom v oblasti merania výsledkov vzdelávania. Úspešne pripravil a uskutočnil celý rad veľkých testovaní žiakov, z ktorých najznámejšie sú pilotné testovania MONITOR, ktoré v rokoch 1999 – 2004 realizoval pre ŠPÚ. Každoročne dodáva testy na prijímacie skúšky viacerým stredným a vysokým školám. Viac informácií nájdete na www.exam.sk.
Žiaci sú testovaní na konci 4. ročníka ZŠ, na konci 6. ročníka ZŠ (resp. prímy OG), počas 8. ročníka ZŠ (resp. tercie OG) a počas 9. ročníka ZŠ (resp. kvarty OG). Predmetové testy sú z matematiky, zo slovenského jazyka a literatúry, z prírodovedy a vlastivedy (štvrtáci), z vybraných prírodovedných predmetov (šiestaci a ôsmaci) a z vybraných spoločenskovedných predmetov (šiestaci a ôsmaci).
Periodické testovanie žiakov v kľúčových etapách ich vzdelávacej dráhy.
Už v novembri 2005 písalo prvé testy z matematiky a slovenského jazyka a literatúry viac ako 20 000 deviatakov na 640 základných školách.