Načo KOMPARO? Nestačí Testovanie 9?
Školám, ktoré majú záujem o dôkladnú autoevaluáciu, Testovanie 9 väčšinou nestačí. Z hľadiska potrieb škôl má totiž viaceré nedostatky:
- Koná sa až v závere vzdelávacieho cyklu. Ide o meranie na výstupe, pričom nie sú k dispozícii žiadne dáta o úrovni žiakov na vstupe. Posudzovanie výsledkov práce škôl iba na základe výstupov môže byť skreslené a neobjektívne.
- Súčasťou Testovania 9 nie je zisťovanie všeobecných študijných predpokladov žiakov. Prax však ukazuje, že školy dostávajú na vstupe žiakov, ktorých predpoklady na úspešné zvládnutie ďalšieho štúdia sú veľmi rozdielne. Výsledky Testovania 9 tak nehovoria nič o tom, ako jednotlivé školy využívajú východiskový potenciál svojich žiakov.
- Školy dostávajú ako výstup z Testovania 9 pomerne málo údajov. Tie sú navyše nedostatočne adresné – ide najmä o celkové výsledky na úrovni systému. Ich využiteľnosť pre autoevaluáciu škôl je preto pomerne obmedzená.
KOMPARO rieši všetky tri uvedené problémy:
- testovanie žiakov prebieha vo viacerých kľúčových bodoch vzdelávania (na vstupe, priebežne, na výstupe),
- jeho súčasťou sú aj testy študijných predpokladov umožňujúce merať všeobecný študijný potenciál žiakov a mieru jeho využitia,
- školy dostávajú personalizované správy s množstvom užitočných dát a informácií.